Sommerstemning i SAMM på TT Beach i Lillesand

av May Olaug Horverak

Vi koser oss med chili-sjokoladekake og mangois, det blir det god stemning av 🙂

Skoleåret nærmer seg slutten, og det var på tide for SAMM-gjengen å samles for å gjennomgå årets aktiviteter og si litt om veien videre. Cirka 50 mennesker som enten har vært involvert i SAMM, eller er på vei inn i prosjektet var tilstede. TUSEN TAKK til TT Beach for god tilrettelegging og fantastisk servering, vi kommer tilbake 🙂

Det var en magisk kveld med mange spennende innslag fra lærere og andre som har brukt metoden gjennom året. TUSEN TAKK til alle lærerne som delte erfaringer og som har bidratt til å justere og utvikle motivasjonsmetoden gjennom året. Det er utrolig gøy å drive prosjekt når en har slike fantastiske mennesker å samarbeide med.

Grunnen til at vi dette skoleåret har kunnet utvide SAMM fra videregående skole til nye kontekster som voksenopplæring og grunnskole er at vi er med i Helsefremmende Barnehager og Skoler, en av Helsedirektoratets folkehelsesatsinger på Agder, TUSEN TAKK til prosjektleder i HBS, Eva-Kristin Paschen-Eriksen som har vært en trofast støtte underveis, og som har hjulpet og motivert oss fremover, det setter vi stor pris på. TUSEN TAKK også til andre sentrale SAMM-medarbeidere i HBS; Eva Carmen (Grimstad), Kedir Diary (Lillesand), Anette Lindhagen (Lillesand), Karianne Rosef (Birkenes) og Mariette Aanensen (UiA/Kristiansand), det er bare gøy å drive utvikling med dere alle på laget. En til som fortjener en TUSEN TAKK er vår gode samarbeidspartner i SAMM, psykolog Fagerhaug som bidro med et inspirerende innlegg, og som noen sa, så skulle vi hørt det en gang til så vi kunne notert…Dagen etterpå stilte han opp igjen i ungdomsskolen på Engesland, og fikk god respons også der, mange fornøyde og flotte ungdom som trakk på smilebåndet.

En siste TUSEN TAKK går til Gerd Martina Langeland, som satte det hele i gang, og startet denne reisen som SAMM har blitt til; en kunne ikke ønsket seg et bedre reisefølge.

Gerd Martina forteller om arbeid med fokusmodellen i klasserommet

Det ble mange takk, men etter en så fantastisk aften, hvor den ene etter den andre forteller hva SAMM-prosjektet har betydd, både i egne liv og i elevers liv, så kan jeg ikke annet enn å takke tilbake alle rundt meg som er med og bærer prosjektet fremover.

Vi takker for oss med sitatet som har fulgt oss siden et inspirerende foredrag av Aiman Shaqura høsten 2018, og vi legger til at det handler om å få til «på tross av» og ikke «fordi at».

Bilder av Svein T. Heddeland og Kedir Diary

Én kommentar til “Sommerstemning i SAMM på TT Beach i Lillesand”

1. Motivation metoden er det riktig akademisk svaret på spørsmålet mitt som jeg ventet på siden 1987. Da jeg var i den fæle krigen mot Iran , under min militær tjeneste .På denne tiden å kjempe mot døden var målet ,ved siden mange livsfarlige hindringer . Via egen plan og gjennomføring planen er jeg i livet nå. Dette er motivasjon metode handler om .